29 januari 2018

VRIJHEID

‘“…de waarheid zal jullie vrij maken.” Toen zeiden ze tegen Hem: "Wij stammen af van Abraham en we zijn nooit slaven geweest. Wat bedoelt U als U zegt dat we vrij zullen worden?" Jezus antwoordde: "Luister goed! Ik zeg jullie dat iedereen die slechte dingen doet, een slaaf is van het kwaad. Een slaaf blijft niet voor altijd in het huis waar hij woont, maar een zoon wel. Pas als de Zoon jullie heeft vrijgemaakt, zullen jullie werkelijk vrij zijn.’
‭‭Johannes‬ ‭8:33-36‬ ‭‬‬‬‬

Wat is ‘vrij worden’ wanneer je niet gevangen zit? Of kan gevangenschap ook iets anders zijn dan gevangen zitten in een cel of leven als een slaaf? 
De Joden waar Jezus mee sprak in dit bijbelgedeelte snapten niet goed wat Hij bedoelde. Ze zaten toch helemaal niet gevangen, hoe moest de waarheid hen dan vrij maken?

Ondanks dat je vrij bent, kan je je soms toch gevangen voelen of slaaf. Gevangen in je onzekerheid, je ziekte, je eenzaamheid, je verdriet…. Of slaaf van je angst, je boosheid, je hebzucht, je lusten…. 
Jezus bedoelde hier niet letterlijke gevangenschap, maar geestelijke gevangenschap. Een gevangenschap waar Hij je van wil bevrijden!

Dat zegt niet per sé dat je ook bevrijd wordt van je ziekte, maar wel van de greep die je ziekte op je heeft! En je bent ook niet zomaar van je onzekerheid verlost, maar wel van de grip die je onzekerheid op je heeft. Het zegt ook niet dat je nooit meer angstig zal zijn, maar de angst houdt je niet meer tegen om je leven ten volle te leven. Je lusten zouden ook niet als sneeuw voor de zon verdwijnen, maar je leert ze te bedwingen op de momenten dat dat nodig is.

In mijn omgeving kom ik veel mensen tegen die met gevangenschap worstelen. Ik merk ook dat juist mijn verhalen over angst, depressie en strijd het meest gelezen worden en ook de meeste reacties los maken. Blijkbaar zijn er veel mensen die er herkenning in vinden en zelf ook de gevolgen ervaren van ‘gevangenschap’. 

Ik hoop dat dit een bemoediging voor je mag zijn: Jezus wil je bevrijden uit je gevangenis! Hij wil je laten zien hoe je ondanks je verdriet, je ziekte, je pijn, je angst, je boosheid, je hebzucht, je onzekerheid of wat dan ook, toch vrij mag leven! 
Het leven met God maakt je leven niet probleemloos. Je zal in deze wereld altijd dingen tegen blijven komen waar je tegen moet strijden. Maar je kan ondanks de strijd, toch een vrij hart hebben.

Een hart dat zich geliefd voelt, waardoor onzekerheid langzaamaan verdwijnt, een hart dat ondanks verdriet kan juichen, een hart dat ondanks angst toch stappen durft te zetten, een hart dat zo gevuld is met liefde dat de boosheid, hebzucht en lusten steeds meer op de achtergrond raken, een hart dat zo compleet is dat de gebrokenheid van ziekte geen grip meer heeft op je toekomstbeeld.

Pas als de Zoon ons heeft vrijgemaakt, zullen we werkelijk vrij zijn!

Ik kan me voorstellen dat deze tekst vragen oproept. Ik heb zelf ervaring in deze vrijheid. God heeft me vrijgemaakt van verschillende zaken die ik hierboven noem.
Als je hier met me over door wilt praten mag je me gerust een mailtje sturen (zie ‘contact’) of hier onder een reactie achterlaten!




De artikelen met het label 'Bewijsmateriaal' laten mijn persoonlijke ervaringen zien waarin ik door gebed, een ervaring, een gevoel, een ontmoeting, of iets dergelijks een ontmoeting met God heb gehad, of door God geleid ben. Al deze momenten zijn mijn bewijzen voor het bestaan van God!
Er zijn in mijn leven al veel van dit soort momenten geweest en ik probeer dit in de loop van de tijd te beschrijven in verschillende verhalen....


Geen opmerkingen:

Een reactie posten